Schoolondersteuningsprofiel
Passend onderwijs.
Vanaf 1 augustus 2014 hebben we in het onderwijs te maken met de wet ‘passend onderwijs’.
Dit betekent dat schoolbesturen de verantwoordelijkheid hebben om voor elke leerling een passende onderwijsplek te bieden. Als ouders hun kind op een school aanmelden, heeft de school de taak om een passende onderwijsplek te bieden. Dit kan natuurlijk op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school in het reguliere onderwijs, of het speciaal onderwijs.
Om bovenstaande te kunnen waarmaken werken reguliere scholen en scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs samen in een samenwerkingsverband. Brede school Prins Maurits is aangesloten bij het samenwerkingsverband Stromenland in Nijmegen e.o. Een samenwerkingsverband maakt een ondersteuningsprofiel. Dit is een profiel waarin zij vastleggen welke basisondersteuning alle scholen binnen het samenwerkingsverband bieden. Daarnaast wordt vastgelegd hoe de extra ondersteuning is georganiseerd en hoe de financiële middelen worden ingezet.
Om vervolgens aan te geven welke ondersteuning een school kan bieden, stellen scholen, in aansluiting op het ondersteuningsplan van SWV Stromenland Nijmegen, een eigen schoolondersteuningsprofiel op.
In ons ondersteuningsprofiel beschrijven we hoe ons onderwijs is ingericht om ervoor te zorgen dat onze leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Aanvullend daarop beschrijven we op welke manier we leerlingen begeleiden met een specifieke onderwijsbehoefte.
Met dit profiel geven we mede inzicht in de ondersteuningsstructuur van onze school. Op basis van deze informatie kunnen ouders zich een beeld van de school vormen en bepalen of deze in kan spelen op de onderwijsbehoefte van hun kind. Daarnaast kan op basis van het profiel gekeken en uitgelegd worden waarom de school wel of niet het best passend is voor een kind.
Het profiel zal vrijwel nooit direct en eenduidig een antwoord bieden op die ene vraag: ieder kind en iedere situatie is uniek. Toch zal ons profiel helpen om een beargumenteerde afweging te kunnen maken.
Dit schoolondersteuningsprofiel is opgesteld door de school onder verantwoordelijkheid van de directeur. Vervolgens is het ter advies voorgelegd aan de MR van de school. Tenminste eens per vier jaar wordt het schoolondersteuningsprofiel vastgesteld.