Sfeer en veiligheid
Voordat een kind goed tot ontwikkeling en leren kan komen, moet het zich prettig voelen. Op Brede school Prins Maurits vinden we het dan ook zeer belangrijk dat er een veilig en gestructureerd klimaat heerst. Hierdoor ontstaat een positieve groeps- en werksfeer waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen.
We hebben ons pedagogisch handelen beschreven in de volgende kwaliteitscriteria: De medewerkers:
- stemmen de pedagogische aanpak af op verschillen tussen de kinderen
- zijn zelf rolmodel voor een respectvolle omgang met elkaar en de omgeving
- ondersteunen het zelfvertrouwen en hebben een positieve, motiverende houding met hoge verwachtingen
- maken persoonlijk contact met en zijn betrokken bij de kinderen
- geven kinderen leiding en laten ook verantwoordelijkheid en ruimte voor eigen inbreng van de kinderen
- scheppen een goed klimaat voor samenwerking met en tussen de kinderen
- gaan adequaat om met ongewenst gedrag
- gaan adequaat om met gewenst gedrag
- richten een omgeving in die uitdagend en rijk is.
Om bewust en systematisch aandacht te kunnen besteden aan deze sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken wij naast onze grondhouding in onze professionele leergemeenschap vooral de methode “De Vreedzame school”, projecten uit de methode “Trefwoord” (een methode waarin vooral de christelijke waarden en normen centraal staan) en “Lentekriebels”(een programma waarin voor jezelf opkomen in relatie tot seksualiteit centraal staan). Thema’s uit de laatste twee methodes worden ook meegenomen in De Vreedzame School.
Vreedzame school
Brede school Prins Maurits werkt met de methode De Vreedzame School. Met De Vreedzame School realiseert Brede school Prins Maurits een pedagogisch klimaat waarin medewerkers en kinderen zich prettig voelen, goed kunnen werken en waarmee de school een bijdrage levert aan de vorming van ‘democratisch burgerschap’. De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in conflictoplossing en de sociale competenties die daar voor nodig zijn. Hoewel er een lesprogramma is met een wekelijkse les voor alle groepen, is De Vreedzame School veel meer dan een lesmethode. Het is een filosofie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Het tegengaan van pestgedrag, het bespreekbaar maken hiervan en het ontwikkelen van de eigen kracht (assertiviteit) bij de kinderen om pesten te voorkomen vormt hier een uitkomst van. Bij de Vreedzame School horen ook een aantal basisregels waar iedereen zich aan houdt. Deze regels hangen op verschillende plaatsen in de Brede school.
Onze basisregels zijn:
- Wij lopen rustig in de school en op de trap lopen we rechts
- Iedereen is anders en dat is goed
- Samen zorgen wij ervoor dat iedereen zich prettig voelt
- Wij leren, spelen en delen samen
- Wij zorgen goed voor onze spullen en die van een ander
- Wij lossen conflicten samen op en luisteren naar elkaar
- Wij houden de school, de gangen en het schoolplein netjes en schoon
Pestprotocol
Het leerproces verloopt meestal vanzelf goed, maar het kan ook voorkomen dat een kind in een enkel geval systematisch door andere kinderen wordt gepest. Dan kan een kind zodanig in de knoop komen met zijn schoolomgeving of met zichzelf, dat de geschreven regels van de leerkracht/school niet meer voldoende veiligheid bieden en daarmee de gewenste ontwikkeling onderbreken. In een dergelijk geval is het van groot belang dat de leerkracht onder ogen ziet, dat er een ernstig probleem in zijn of haar groep is. In een klimaat waarin het pesten gedoogd wordt, worden ook de pedagogische structuur en de veiligheid daarin ernstig aangetast.
Voor Brede school Prins Maurits is dat een niet te accepteren en ongewenste situatie. Dit protocol is een vastgelegde wijze waarop we het pestgedrag van kinderen in voorkomende gevallen benaderen. Het biedt alle betrokkenen duidelijkheid over de impact, ernst en ook specifieke aanpak van dit ongewenste gedrag. Hier onder vindt u het pestprotocol van Brede school Prins Maurits.
Gezondheid en veiligheid
School moet een veilige omgeving zijn voor uw kind en u, daarom hebben wij hiervoor een duidelijk beleid. Zo wordt uw kind tijdens de schoolperiode een paar keer uitgenodigd voor een onderzoek door schoolartsvan de GGD. Hierover wordt u vooraf altijd geïnformeerd. Ook is er een medewerker van het buurtteam aan onze school verbonden,Nora Nouri, die ouders, kinderen en leerkrachten ondersteunt bij het zoeken naar oplossingen voor allerlei vragen en problemen die te maken hebben met de school, opvoeding of de thuissituatie. Daarnaast werkt Brede school Prins Maurits met de meldcode kindermishandeling en de landelijke verwijsindex. Dit is een wettelijke verplichting voor alle organisaties die met kinderen en volwassenen werken. Meer informatie hierover vindt u op www.meldcode.nl.
Verder hebben wij een aantal keren per jaar een ontruimingsoefening. Kinderen en medewerkers verlaten na een signaal volgens een vaste route zo snel mogelijk de school en verzamelen zich op een vaste plek buiten het schoolgebouw. Deze ontruimingsoefeningen worden gecoördineerd door de hoofd BHV-er. Bovendien is er door het bestuur een collectieve schoolongevallen verzekering afgesloten voor alle kinderen. Bij schade tijdens het verblijf op school, het van en naar school gaan, tijdens excursies en andere schoolactiviteiten spreekt u eerst uw eigen verzekering aan. In het geval dat deze niet uitkeert, dan kunt u met ons contact opnemen.
Monitoring veiligheid
Het werken aan het gevoel van veiligheid op Brede school Prins Maurits is gedelegeerd aan de leiding van de opvang en de basisschool. Goede onderlinge communicatie is daarbij essentieel. Zij blijven op de hoogte van wat er leeft onder de medewerkers, leerlingen en ouders door tevredenheidonderzoeken van Werken Met Kwaliteit (WMK) en de incidentenregistratie en klachten.