Zorg op maat
Niet ieder kind heeft dezelfde zorg nodig……..
Alle kinderen zijn verschillend. We proberen zoveel mogelijk rekening te houden met die verschillen.
Afhankelijk van de hulpvraag van het kind, wordt gekeken op welk manier het beste omgegaan kan worden met de zorgvraag.
Stap 1
De eerste zorg is in de groep bij de groepsleerkracht. Die is het eerste aanspreekpunt voor ouders als zij zich zorgen maken.
Wanneer er signalen zijn, dat de ontwikkeling van het kind stagneert of dat er opvallende zaken zijn in het sociaal emotionele functioneren, zal de leerkracht contact opneemen met de ouders. De leerkracht maakt een analyse om beter zicht te krijgen op die problemen. De leerkracht zal daarna een handelingsplan maken en in de klas uitvoeren om te proberen deze problemen aan te pakken.
Stap 2
Na een week of 8 wordt de aanpak geëvalueerd. Wanneer er geen duidelijke verbetering is, bespreekt de leerkracht de voortgang met de intern begeleider.
Het kan zijn dat er meer gegevens nodig zijn om te weten waar het kind moeite mee heeft. De intern begeleider kan een observatie doen of aanvullend onderzoek.
De leerkracht en de intern begeleider zullen het handelingsplan veranderen.
De leerkracht bespreekt het kind in de kinderbespreking van de school. De andere leerkrachten van de bouw zijn dan op de hoogte en kunnen de leerkracht helpen bij het zoeken naar mogelijke interventies.
De leerkracht informeert samen met de intern begeleider de ouders en vraagt de ouders eventueel om toestemming voor nader onderzoek of verwijst naar bovenschoolse hulp. (logopedie, school maatschappelijk werk, huisarts, fysiotherapie, enz.)
Met de ouders worden vervolgafspraken vastgelegd om de voortgang te bespreken.
Stap 3
Wanneer de problematiek erg complex is en wij vermoeden dat ook andere factoren een rol spelen, kan in overleg met de ouders besloten worden een bovenschools onderzoek aan te vragen. De intern begeleider stelt samen met de leerkracht een onderwijskundig rapport op en meldt het kind aan voor het BSOT (brede school ondersteuningsteam). Het BSOT geeft naar aanleiding van de gegevens in het onderwijskundig rapport en de bespreking daarvan een advies. Bij deze bespreking zijn ouders uitgenodigd. Soms geeft het BSOT toestemming voor een bovenschools onderzoek. Deze wordt meestal uitgevoerd door een orthopedagoog / ambulant begeleider van de Speciale School voor Basisonderwijs (SBAO)
Stap 4
Het is daarnaast ook mogelijk het kind te bespreken met de orthopedagoog van Marant (de schoolbegeleidingsdienst)
Wanneer er aanleiding voor is, worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek en kunnen we met ouders, leerkracht en intern begeleider bespreken wat de beste aanpak is om het kind en de leerkracht verder te helpen. Ook nu is het mogelijk om te besluiten een onderzoek te doen door de orthopedagoog.
Stap 5
De conclusies vanuit het onderzoek zijn richting gevend voor de volgende stappen.
Samen met de onderzoeker, de ouders en de school zal gekeken worden of de school de specifieke begeleiding kan bieden die het kind nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Wanneer de school deze zorg niet kan bieden, is een verwijzing naar een vorm van speciaal onderwijs een mogelijkheid.